De laatste ontwikkelingen met CRM & Marketing Automation. Hoe anticiperen SugarCRM, Microsoft Dynamics CRM en andere grote CRM vendors hierop?

Laatste ontwikkelingen met marketing automation & CRM. Van oudsher zijn CRM vendors sterk in Sales Force Automation en Service Automation maar minder sterk in Marketing Automation: zeker, de meer traditionele marketing processen – als het voeren van (web, print, email) campagnes – zijn uitstekend te voeren met een CRM oplossing.

Marketing Automation anno 2014 met zaken als lead nurturing en social monitoring wordt in de regel minder goed ondersteund.

Op dit vlak zijn er standaard koppelingen op de markt beschikbaar met, geavanceerde, Marketing Automation tools: CRM met Hutspot, Marketo of met Mail Plus voor complexe email campagnes.

In deze post nemen we je mee met de laatste ontwikkelingen met CRM & Marketing Automation en welke strategie de grote CRM Vendors in deze voeren.

Ontwikkelingen CRM Vendors & Marketing Automation.

De meer traditionele marketing processen als het voeren van campagnes worden prima ondersteund door CRM oplossingen: het geheel van campagnes voeren met het CRM systeem – als web, telesales & (e)mail nieuwsbrief – tot en met de verworven leads integraal opvolgen vanuit het CRM systeem. Een integraal marketing & verkoopproces! Post sales methodiek, verkoopproces en de relatie met crm>>

En zaken als lead nurturing & social monitoring?

Zaken als lead nurturing en social monitoring worden echter minder goed ondersteund, dit zijn in de regel nog geen standaard functionaliteiten van een CRM systeem. Om ook op dit gebied een dominantere rol te gaan spelen hebben de grote CRM vendors hun vizier gericht op – geavanceerde – Marketing Automation tools. Met per CRM vendor een andere strategie: zo kocht Oracle Eloqua in december 2012, Salesforce Pardot in juni 2013 en Microsoft achtereenvolgens Marketing Pilot in december 2012 en Netbreeze in maart 2013. SugarCRM heeft, vanuit haar open platform strategie, vast gehouden aan de koers dat klanten zelf het ideale Marketing Automation platform kiezen en deze dan integreert met CRM. Hiertoe is SugarCRM – naast andere samenwerkingsverbanden als Hubspot – recent een samenwerking aangegaan met Marketo.

SugarCRM & Marketo

Marketo?

Marketo is door Gartner gerankt als leider in het Magic Quadrant voor CRM Lead Management. Marketo biedt ondermeer Marketing Automation, Email Marketing, Social Marketing, Inbound Marketing, Loyalty Marketing, Event Marketing en Lead Generation Management tools.

Integratie Marketo met SugarCRM

De integratie tussen Marketo en SugarCRM is twee richtingsverkeer. Slechts door ingave van de SugarCRM credentials plus de gewenste te koppelen objecten & velden worden de gegevens automatisch gesynchroniseerd. Voor de integratie wordt gebruik gemaakt van Sugar’s Cloud Connector & scheduling. De integratie wordt geconfigureerd met de standaard SugarCRM module loader. Deze naadloze integratie zorgt voor een doelmatige verdeling en het beheer van leads (en contacten) in de gehele marketing en sales levenscyclus met tegelijkertijd de borging van de integriteit en kwaliteit van de data in SugarCRM.

Microsoft Dynamics CRM 2013

Roadmap Microsoft CRM, Marketing & Social Listening.

Microsoft heeft tijdens het event “Explore Dynamics CRM 2014” de Microsoft Dynamics CRM product roadmap gepresenteerd. Hierbij zijn Microsoft Dynamics Marketing en Microsoft Dynamics Social Listening als nieuwe modules van de CRM suite zijn gepresenteerd. Beide modules zijn vanaf Q2 2014, de zogenaamde “Spring Release”, beschikbaar.

In tegenstelling tot de oplossing van Marketo en SugarCRM is dit een geïntegreerde oplossing: hoewel beide modules voortkomen uit eerdere acquisities biedt Microsoft de nieuwe oplossingen als één CRM suite. Met een eenduidige en volledig geïntegreerde oplossing wil Microsoft zich onderscheiden van Oracle en Salesforce die nog grote uitdagingen kennen met het integreren van de door hen aangekochte Marketing Automation tools met hun CRM-oplossing.

En nu? Middel of doel

Integrale oplossing of integratie?

Vandaag de dag is technisch gesproken een integratie tussen twee cloud oplossingen – als CRM met Marketing Automation – geen enkel punt. Integraties zijn robuust en dankzij de open standaarden ongevoelig voor updates. Wat wel een punt is dat je te maken krijgt met twee verschillende user interfaces. Namelijk, die van de marketing automation tool en die van de CRM tool. (Wat weer geen punt is als bijvoorbeeld de online marketeer met de marketing automation tool werkt en sales weer met de CRM tool.)

Een integrale oplossing is weliswaar fraai vanuit eindgebruikers user interface perspectief, maar biedt tegelijkertijd ook beperkingen. Het is op dit moment de vraag waar Microsoft staat met haar Marketing Automation oplossing ten opzichte van gevestigde platforms als Marketo, Hubspot, Eloqua & Pardot. Hoeveel tijd heeft Microsoft nodig om een eventuele inhaalslag qua functionaliteiten en specificaties te realiseren?

Advies, middel of doel?

Een Marketing automation tool is een middel voor het doel, het automatiseren & operationaliseren van de (online) marketing strategie. Bepaal als eerste stap de overall CRM strategie & roadmap met een gefaseerde invoering: met de implementatie & oplevering van een operationeel CRM systeem als eerste resultaat efficiënter opereren vanuit één integrale & centrale CRM oplossing. Met het efficiënter opereren worden tevens de eerste verbeteringen met effectiviteit gerealiseerd: wordt een klant bijvoorbeeld sneller geholpen, dan leidt dit gelijkertijd tot verhoging van de klantwaarde. Als vervolgstap, verbeteringen vanuit het toevoegen van extra processen & functionaliteiten. Op de meer lange termijn, vanuit een geoptimaliseerde CRM oplossing, focus op nieuwe uitdagingen maar ook details vanuit het dagdagelijks werken met de CRM oplossing.

Gaandeweg dit proces het – ideale – Marketing Automation platform bepalen, selecteren en inrichten plus de integratie in CRM.

Meer weten?

The Best CRM.
Passionate about delighted customers

Ik begeleid bedrijven met de transformatie naar klantgericht ondernemen. Dit doe ik door de Klant centraal te stellen in de bedrijfsvoering. In mijn visie is CRM / customer experience samenwerking met de klant als verbindend perspectief, ondersteund door de juiste (CRM) technologie. Het effect? Een flexibele organisatie met lagere kosten, betere resultaten én loyale en betrokken klanten.

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Chat

Waar kan ik u mee helpen?