Aan de slag met Zoho CRM!

Een CRM systeem en CRM strategie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De CRM Visie & Strategie als het doel en het CRM systeem als het middel.

CRM systemen hebben in de afgelopen jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt: op het vlak van de user interface, connectiviteit, mobiliteit en sociale media. Deze ontwikkelingen lopen parallel met de opmars van respectievelijk het gebruik van smartphones, tablets en social media. De ontwikkelingen op het vlak van de User Interface is onbetwist het belangrijkste deel van de software vanuit eindgebruikers perspectief. Immers, hoe gebruiksvriendelijker de user interface des te krachtiger de software.

Ontwikkelingen die niet meer weg te denken zijn in de huidige wereld waarin centraal staan:

Leeswijzer:

  • Kenmerken ZohoCRM.
  • Wanneer ZohoCRM in te zetten?
  • Prijzen en versies ZohoCRM.
  • Aan de slag met ZohoCRM.

Zoho CRM?

Zoho CRM? In CRM vergelijkingstesten valt op dat Zoho CRM, in de regel, net iets minder “scoort” dan de CRM zwaargewichten. CRM zwaargewichten als Oracle CRM, SalesForce, SugarCRM, Microsoft CRM en BPM Online. Zoho CRM scoort bijvoorbeeld iets minder op het vlak van diepgaande CRM functionaliteiten. Maar, heb je al die functionaliteiten wel nodig? Tegenover deze minder diepgaande CRM functionaliteiten, staan weer beduidend lagere licentie kosten. Maar, Zoho CRM heeft nog heel iets anders te bieden! 

Ik onderscheid vier soorten aanbieders van CRM software:

  • Professionele CRM zwaargewichten als Oracle CRM, SalesForce, SugarCRM, Microsoft Dynamics CRM en BPM Online. De leidende CRM spelers in de CRM industrie.
  • ERP aanbieders (oplossingen voor financieel, logistiek), die ook CRM functionaliteiten aanbieden. Voorbeelden: SAP, Exact Software, Unit 4.
  • Gevestigde CRM spelers als SuperOffice, Archie, Highrise, Perfectview en Teamplayer CRM.
  • Nieuwkomers als Hubspot – inbound marketing tool met CRM functionaliteiten -, Insightly.

Zoho CRM heeft geheel haar eigen plek op de markt. Zoho CRM is een runner up als professioneel CRM systeem en biedt naast CRM functionaliteiten ook een complete cloud business suite.

Zoho CRM runner up professioneel CRM systeem. Zoho CRM wordt door Gartner positief gerankt op het vlak van Sales Force Automation. Op een aantal zaken blijft Zoho CRM nog (net) wat achter: diepgaande CRM functionaliteiten voor grotere en complexere implementaties, schaalbaarheid, een relatief klein CRM eco systeem (gespecialiseerde partners en add ons) en kwaliteit (als de helpdesk en procedures voor nieuwe releases.)

Zoho cloud business suite. De Zoho cloud business suite bestaat uit diverse modules voor verschillende toepassingen. De modules zijn naadloos opgebouwd rondom Zoho CRM en volledig geïntegreerd met Zoho CRM.

Zoho CRM als het kloppende hart, de klant staat centraal in de – Zoho cloud business – bedrijfsprocessen!

Als voordelen met het werken met een oplossing van één fabrikant: een user interface (perspectief gebruikersacceptatie), (relatief) eenvoudig te realiseren koppelingen tussen de modules en één systeem om te beheren (SaaS oplossing, perspectief functioneel beheer)

De modules van de business suite zijn veelal typische backoffice processen, maar er zijn ook ook enkele front office processen. De belangrijkste, afhankelijke van de gekozen Zoho versie, modules zijn:

  • Social media marketing.
  • Enquete.
  • Projectmanagement.
  • Services / ticket module met multi channel support: e-mail, telefoon, chat, social media, self service portal, forums.
  • Financieel (op gerede termijn ook voor het Nederlandse BTW stelsel)
  • Logistiek, voorraad beheer.
  • Offertes, orders en facturen.
  • HRM
  • Inbound marketing
  • Business processen.

Wanneer Zoho CRM?

Zoek je een professioneel CRM systeem voor niet al te complexe CRM omgevingen (als het MKB), is het budget niet al te groot, dan is Zoho CRM een uitstekende CRM oplossing. Zoek je een geïntegreerd systeem voor front en back office processen, ook dan is Zoho CRM een uitstekende oplossing. Bijvoorbeeld:

  • CRM met financiële processen. Een CRM oplossing integraal met het proces van offerte, order via de factuur tot en met de financiële afhandeling.
  • CRM met als zwaartepunt services. Een CRM oplossing integraal met, complexe, online en offline service processen.
  • CRM met complexe projectmanagement. Een CRM oplossing integraal met, complexe, project management processen.

Zoek je een schaalbaar systeem voor complexe en grote CRM toepassingen, dan is Zoho CRM minder opportuun. Dit is en blijft toch het domein van de CRM zwaargewichten.

Prijzen en versies Zoho CRM

Zoho CRM is verkrijgbaar in de volgende versies:

  • Gratis. Deze versie is gelimiteerd qua functionaliteit, aantallen gebruikers (maximaal 10) en aantallen records. Functionaliteiten zijn: lead & opportunity management en contact & account management. Workflows en standaard rapportages. Gratis: basis functionaliteiten voor sales.
  • Standaard. Deze versie is gelimiteerd qua functionaliteit en aantallen records. Deze versie biedt bovenop de gratis versie ondermeer: forecast, zelf te definiëren rapportages en dashboards, zelf te definiëren velden. Campagnes en email nieuwsbrieven. Standaard: basis functionaliteiten voor sales en marketing op maat: deze versie is, t.o.v. de gratis versie, beter naar eigen behoeften in te richten. Voorbeeld, de zelf te definiëren velden, dashboards en rapportages.
  • Professional. Dit is de meest gangbare versie. Deze versie biedt bovenop de standaard versie ondermeer: offertes, orders, facturen, services en cases, integraties met ondermeer MS Office, Outlook en telefonie. Professional: een complete oplossing voor verkoop, marketing en services op maat.
  • Enterprise. Deze versie biedt bovenop de professional versie functionaliteiten voor grotere ondernemingen als multi currency, zelf te definieren modules. Integraties met Google AdWords. Enterprise: een complete oplossing voor verkoop, marketing en services voor de grotere bedrijven.
  • CRM Plus. Deze versie biedt alles wat de Enterprise versie te bieden heeft plus de cloud business suite: Zoho Campagnes, Zoho Sales IQ, Zoho Social, Zoho Support, Zoho Projecten, Zoho Reports, Zoho Survey. CRM plus, een complete cloud CRM en ERP business suite.

Zoho CRM is altijd op SaaS, software as a service, basis. Iedere versie is op elk apparaat (pc, mac, tablet, smartphone) beschikbaar met een App voor Android, iPhone en Ipad apparaten.

Prijzen en functionaliteiten Zoho CRM

Zoho CRM is op maandbasis of op jaarbasis af te nemen. Prijzen per gebruiker per maand.

Aan de slag!

Zoho CRM is een cloud oplossing. De oplossing rechtstreeks te bestellen bij Zoho via de website van Zoho. Na de bestelling volgen de inloggegevens per email en dan kan er snel mee gewerkt worden. Veel zaken zijn namelijk al voor gedefineerd. Het is wel zaak om goed na te denken over de inrichting. Hoe zien de processen er in de gewenste situatie eruit en hoe vertalen we deze met Zoho CRM? Welke velden, rapportages, worklfows etc.

Een stap terug voor aan de slag te gaan. Zijn er onduidelijkheden over de invoering van CRM? Wel of geen CRM systeem? Voor welke processen, zijn deze geoptimaliseerd Wat moet de CRM oplossing gaan brengen? Interne verdeeldheid over CRM? Voor al deze vraagstukken biedt The Best CRM een CRM Pakketselectie traject.

Meer weten

The Best CRM.
Passionate about delighted customers

Ik begeleid bedrijven met de transformatie naar klantgericht ondernemen. Dit doe ik door de Klant centraal te stellen in de bedrijfsvoering. In mijn visie is CRM / customer experience samenwerking met de klant als verbindend perspectief, ondersteund door de juiste (CRM) technologie. Het effect? Een flexibele organisatie met lagere kosten, betere resultaten én loyale en betrokken klanten.

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Chat

Waar kan ik u mee helpen?