CRM systemen hebben in de afgelopen jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt: op het vlak van de user interface, connectiviteit, mobiliteit en sociale media. Deze ontwikkelingen lopen parallel met de opmars van respectievelijk het gebruik van smartphones, tablets en social media. De ontwikkelingen op het vlak van de User Interface is onbetwist het belangrijkste deel van de software vanuit eindgebruikers perspectief. Immers, hoe gebruiksvriendelijker de user interface des te krachtiger de software.
Ontwikkelingen die niet meer weg te denken zijn in de huidige wereld waarin centraal staan:
* de online en offline klantbeleving. Post klantverwachting >>
* de klantreis. Post customer journey>>

CRM systemen in het huidige tijdperk.

De vereisten aan een CRM oplossing voor de invulling van een CRM strategie zijn vandaag de dag significant anders dan een aantal jaren geleden. De inzet van CRM op tablets & smart phones, van “Sales Administratie” naar “Sales Performance”. SugarCRM versie 7 is, als opvolger van de 6 editie, het nieuwe vlagschip van SugarCRM Post SugarCRM versie 7>> De functionele verbeteringen zijn beperkt. Voorbeeld, het ontwerpen en realiseren van workflows op basis van Business Process Management (BPM) met de Enterprise editie. Geheel nieuw is echter de user interface.

User interface SugarCRM versie 7

Vanuit een onderzoek onder 40.000 mensen met klantcontacten gekoppeld aan de laatste inzichten op het vlak van CRM, is de user interface geheel vernieuwd:
  • Ontwikkeld voor het individu met klantcontacten. De klant staat centraal!
  • Device onafhankelijke ervaring. Ongeacht of we nu met een laptop, mobiel of tablet werken, Sugar biedt op alle apparaten dezelfde ervaring.
  • Relevante inzichten op ieder scherm. Zonder te hoeven scrollen of klikken, relevante informatie als: welke cases staan er open, wat is de stand van zaken met opportunity’s, wie heeft er wanneer & waarover contact gehad?
  • Performance, SugarCRM V7 is geheel opgebouwd met HTML 5 en Java met een open & schaalbare architectuur.

Verbetering in de gebruikerservaring

Schermopbouw

Vanaf versie 7 is het scherm opgebouwd uit drie onderdelen, als doel: het hebben van relevante inzichten op ieder scherm en bij ieder record.
SugarCRM v7, Context panel

1) Een business card met de belangrijkste informatie van een record.

Met “show more” is de verborgen informatie te zien. Desgewenst kan het gehele record op het scherm worden gepresenteerd met >>.
In een oogopslag de belangrijkste informatie zonder te hoeven scrollen.

2) Gedeelte met samenwerking / intern social CRM plus de subpanels.

Net als bij andere Social media tools is met het @ teken een bericht / vraag te posten voor (een) andere Sugar gebruiker(s) over deze klant, een project of anderszins. Met het # teken zijn andere records op te roepen.
Intern Social CRM”. In plaats van een email aan een collega te sturen met een vraag over een klant (of te bellen), kan dit geheel via Sugar. De gehele historie hiervan staat dan gelijk centraal bij deze klant.

3) Een intelligence panel met dashboards gevoed uit interne of externe data behorende bij het record.

In een oogopslag alle relevante informatie van een klant treffend gevisualiseerd.
Informatie uit de Sugar database of uit andere systemen zoals financieel, bijvoorbeeld stand van zaken openstaande posten.
 

Andere onderdelen en kenmerken van de nieuwe user interface:

  • Inline editing: individuele velden kunnen met versie 7 worden aangepast voor respectievelijk record views, list views als panels. Dit met één enkele klik.
  • Activity streams: activity streams zijn nu opgenomen bij elke lijstweergave en bij elk record.
  • Previews: previews zijn beschikbaar voor de lijst weergave / list views per menukeuze als accounts. In plaats van een record te moeten openen, kan met het oogje snel een record worden bekeken. Dit komt de snelheid zeer ten goede!
  • Module zoeken: Zoeken binnen een module is vanaf versie 7 middels zogenaamde filters. Deze kunnen worden bewaard voor een later gebruik.
  • Subpanelen: subpanelen kunnen nu worden doorzocht vanuit een één centrale plek.

Dashboards.

Dashboards vormen een cruciaal onderdeel van de nieuwe user interface. Hiermee is immers de context gerelateerde informatie te representeren. Gebruikers kunnen dashboards inzetten voor:
  • de home pagina, het centrale dashboard.
  • lijstweergave voor de verschillende menu’s.
  • individuele records.

Deze zijn geheel naar eigen wensen en inzichten te configureren middels zogenaamde “Dashlets”. Dashlets zijn context gericht, gekoppeld aan het actuele record. Verder zijn met versie 7 Dashlets uitgerust met een diagram functionaliteit. Dashlets maken hiertoe gebruik van een nieuwe open-source grafiek technologie die zorgt voor staafdiagrammen, lijn grafieken en cirkelvormige grafieken zoals taart en ringdiagram. Daarnaast zijn er, afhankelijk van de toepassing,  een trechter grafiek, bubble charts, top 10 kansen en een hiërarchische organisatie boom.

Specifiek voor Accounts is er nog het Dashlet  “Google Newsfeed”. Deze geeft actuele informatie over dit Account. Tenslotte is er een Twitter Dashlet, dit stelt gebruikers in staat om snel acties op inline (rechtstreeks vanuit CRM) tweets te nemen. Ook is het mogelijk om vanuit een Tweet een case aan te maken.

Meer weten?