Edwin Best CRM & Cx
CRM-implementatie | CRM en Cx strategie invoering.

Je CRM in lijn met Customer experience (Cx) voor betrokken medewerkers en klanten.

[wpseo_breadcrumb]

Staat uw organisatie aan de vooravond van een CRM-implementatie of de invoering van een CRM en Cx strategie? Dit vraagt om specialistische kennis op het gebied van strategie (Customer experience, business change), organisatie (processen, digitalisering) en IT (Agile, CRM-systemen). Dit vraagt om een frisse blik om het – al dan niet vastgelopen – vraagstuk in het juiste perspectief te plaatsen. Dit vraagt om tijd en competenties om het project efficiënt en effectief te realiseren.

 

De oplossing, CRM & Cx Interim| Agile | business coach.

Edwin Bet CRM en CxOndernemers, directeuren, managers worden gedreven door de waan van de dag. In deze hectiek ook nog invulling geven aan een transformatie op het vlak van klantgericht ondernemen? Ik creëer rust en overzicht met als hoofdlijnen de volgende fasen:

1. Vraagstuk en context. Het vraagstuk doorspreken en in de juiste context plaatsen. Reflectie op het vraagstuk, wat is het expliciete en impliciete vraagstuk?
2. Oplossing. Het bepalen van de oplossing en opstellen van een plan van aanpak op basis van een betrokken organisatie- ontwikkeling.
3. Uitvoering. De realisatie van het plan van aanpak inclusief nazorg.

Aan wat voor soorten vraagstukken kan je denken? Ik heb met ondernemingen en instellingen (inter)nationaal mogen samenwerken op het vlak van CRM, Customer journey en klantgericht ondernemen:

  • visie & strategie | bepaling en invoering
  • customer journey | bepaling en invoering
  • customer touchpoints | optimalisatie processen en digitalisering met CRM
  • CRM-oplossing | selectie en implementatie
  • klantprocessen | optimalisatie en digitalisering met CRM

Als rollen: Product owner, Scrum Master, Programma manager, consultant, interim CRM & Cx manager.

Aanpak

Op hoofdlijnen zijn dit de te ondernemen stappen:

1. Beschouwing. Het vraagstuk op het vlak van CRM, Cx, klantgericht ondernemen in detail doorspreken: reflectie, toetsing en analyse. Wat is de context, wat is eraan voorafgegaan, wat is de actuele stand van zaken? Voor een verdiepingsslag al dan niet gecombineerd met een aantal interviews met medewerkers en klanten.

Resultaat, een heldere probleemanalyse in het juiste perspectief.

2. Plan van aanpak. Gekoppeld aan de beschouwing, de bepaling van een aanpak op maat: wat moet er gebeuren (visie, strategie, Cx of CRM-implementatie), op welke wijze (agile), inrichting (toekomstige Cx of CRM-organisatie) en hoe ziet de business change eruit.

Resultaat, een plan van aanpak op maat gekoppeld aan de probleemanalyse.

3. Projectplan. De vertaling van het plan van een aanpak in een concreet projectplan. Met hierin de kpi’s, de projectinrichting (Agile Scrum) en besturing.

Resultaat, een integraal projectplan.

4. Executie. De realisatie van het projectplan. In nauwe samenwerking met de organisatie en ketenpartners (als IT en CRM partijen) de uitvoering van het projectplan.

Resultaat, realisatie van het plan van aanpak inclusief nazorg voor de borging.

Kenmerken

De benaderingswijze is gericht op een betrokken organisatieontwikkeling, geen eenmalig project. In onderstaande afbeelding, een integraal project met de IT change (de projectdriehoek) en een organisatieontwikkeling (de gestippelde cultuurdriehoek.)

Een betrokken project met een heldere communicatie richting alle betrokken stakeholders!

Meer weten?

Selectie van een CRM oplossing?

Bekijk CRM Pakketselectie>>

Contact opnemen?

Contactformulier

Over EdwinBest.nl

Ik begeleid ondernemers met de transformatie naar succesvol klantgericht ondernemen. Dit doe ik door CRM in lijn met Customer experience (Cx) te brengen voor betrokken medewerkers en klanten. Het effect? Een flexibele organisatie waar de klant en medewerker centraal staan in alle facetten van de bedrijfsvoering. Afhankelijk van de context en vraagstelling variëren de trajecten van totaalprojecten (van strategie tot en met de implementatie) tot deelprojecten (een groeisessie, selectie van een CRM-oplossing).

Vertrouwd door

Edwin Best CRM & CX Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte.


    The Best CRM management boek

    Succesvol klantgericht ondernemen.

    Sinds 1 oktober 2009 realiseer ik samen met klanten & business partners consultancy trajecten op het vlak van CRM, Customer experience en klantgericht ondernemen. De opgedane ervaringen aangevuld met de meest recente trends & ontwikkelingen heb ik vertaald in mijn in 2019 uitgebrachte managementboek.

    PDF

    Global Cx journey around the world

    1 april 2022 ben ik 12,5 jaar actief als ondernemer in de CRM en Cx business. Om dit te vieren heb ik samen met 12 Cx consultants over de gehele wereld een inspiratiereis geschreven. Dit in de vorm van een PDF: Global Cx journey around the world (Engels).